سوغات ایران

هر شهر ایران چه سوغاتی دارد؟

سوغاتی‌های ایران یکی از جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی این کشور هستند. ایران با تاریخی بسیار قدیمی و فرهنگی غنی، مجموعه‌ای از سوغاتی‌های منحصر به فرد و متنوع را به بازدیدکنندگان و گردشگران خود ارائه می‌دهد. این سوغاتی‌ها در شهرهای مختلف ایران شامل انواع محصولات خوراکی و دست‌ساز و هنری است که به‌دست صنعتگران و هنرمندان ماهر ایرانی تولید می‌شوند.

·     سوغات مشهد، خراسان رضوی

مشهد، به عنوان یکی از شهرهای مقدس ایران، سوغاتی‌های منحصر به فردی دارد که می‌توانید به عنوان یادگاری از این شهر برای عزیزانتان ببرید. معروف‌ترین سوغاتی‌های مشهد زرشک و زعفران و نبات هستند، ولی به‌غیر از این محصولات خوراکی، انواع عطرها و محصولات چرمی نیز از پر طرفدارترین سوغاتی‌های مشهد هستند. همچنین شما می‌توانید انواع انگشترها با سنگ‌های عقیق، دُر نجف، یاقوت، زمرد، شرف شمس و تسبیح با سنگ‌های شاه مقصود یا کهربا یا فیروزه را خریداری نمایید. خشکبار و برگه میوه نیز از سوغاتی‌های خوراکی مشهد هستند.

زعفران مشهد

·     سوغات شیراز، فارس

شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای مسافرپذیر ایران می‌باششد که دارای اماکن تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است. فالوده و مسقطی و باسلوق و عرق بهارنارنج شیراز بسیار معروف هستند. در بازارهای شیراط می‌توانید ظروف خاتم کای و مینا کاری که از صنایع معروف ان جا هستند خریداری کنید. معرق کاری نیز یکی از سوغاتی های بسیار ارزشمند شیراز است.

·     سوغات اصفهان

اصفهان تقریبا مرکز تمام خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی مربوط به ظروف می‌باشد. معروف‌ترین سوغاتی این شهر گز است و گلاب کاشان نیز سوغاتی بسیار محبوبی است. خاتم‌کاری، قلمزنی، میناکاری، مس‌گری، فیروزه‌کاری، پارچه‌های قلمکاری‌شده، قالی اصفهان، تابلوهای خوشنویسی هنرهایی هستند که در اصفهان به‌عنوان سوغاتی اجرا می‌شوند.

·     سوغات کرمان

کلمپه ، پسته  و زیره و قاووت و خرمای کرمان از ان دسته سوغاتی‌هایی هستند که ممکن نیست کسی اسم ان‌ها را نشنیده باشد، قالی کرمان نیز که از گذشته یکی از معروف‌ترین دسته بندی‌های فرش در ایران بوده است.

کلمپه

·     سوغات یزد

یزد شهر شیرینی‌های خوشمزه ایرانی مثل کیک یزدی، قطاب، حلوا، لوز، حاج بادام و شیرینی پنجره‌ای است که حتما باید بسته‌ای از ان‌ها برای سوغاتی به شهر خودتان ببرید. در بخش صنایع دستی ترمه و سفال نماد سوغاتی‌ یزد محسوب می‌شوند.

·     سوغات تبریز، اذربایجان شرقی

با شنیدن نام تبریز ذهن افراد فورا به سمت‌وسوی شیرینی‌های خوشمزه پرواز می‌کند. باقلوای تبریز معروف‌ترین باقلوای ایران است و شیرینی  لطیفه و قرابیه  رشته خطایی از بهترین خوراکی‌هایی هستند که باید به‌عنوان خوراکی با خود به شهرتان ببرید. چرم تبریز نیز یکی از بزرگ‌ترین صنایع سوغاتی این شهر محسوب می‌شود.

·     سوغات تهران

پایتخت پرتراکم ایران نیز دارای سوغاتی های بسیار خوشمزه و معروفی مانند الوچه و لواشک و سوهان در خوراکی‌ها و شیشه‌گری و سفالگری در سوغاتی های غیر خوراکی این شهراست.

·     سوغات قم

قم یکی از شهرهای زیارتی ایران است که هم مرز با استان تهران است و سوهان معروف‌ترین سوغاتی این شهر می‌باشد. شکلات پیچی زنجبیلی نیز یکی از خوراکی‌های خوشمزه این شهر محسوب می‌شود. منبت کاری نیز از سوغاتی‌های قم است.

سوهان قم

·     سوغات سنندج، کردستان

سوغاتی‌های کردستان بسیار زیاد هستند از معروف‌ترین سوغاتی هایی که اکثر افراد همراه خود می‌اورند سقز، کاک، نان برنجی و عسل طبیعی هستند. گیوه، تنبور و دف نیز از سوغاتی‌هایی هستند که توسط هنرمندان این دیار ساخته می‌شوند.

·     سوغات بجنورد، خراسان شمالی

بجنورد، پایتخت استان خراسان شمالی، یکی از شهرهای زیبا و مهم ایران است. این شهر دارای فرهنگ و تاریخ غنی است. معمولا افرادی که به شهر سفر می‌کنند همراه خود ابنبات به‌عنوان سوغاتی می‌آورند، این خوراکی از مواد اصلی مانند شکر، آب، جوهر لیمو و سفیده تخم ‌مرغ تهیه می‌شود. ابنبات‌ها به شکل دایره‌ای کوچک و شیرین با روکش ها یا دارچین و پسته و کنجد یا به‌صورت ساده تولید می‌شوند و با چایی میل می‌شوند. دومین سوغاتی معروف بجنورد قره قوروت است. همچین در این قالیچه و پتوهای دستباف با طرح‌های ترکمنی تولید می‌شوند.

·     سوغات گرگان، گلستان

گرگان یکی از پرگردشگر‌ترین شهرهای شمالی ایران است که سوغاتی های ان شامل نان‌های مختلف مانند نان خرمایی و زنجبیلی می‌باشد . علاوه بر این، صنایع دستی گرگان نیز جزو سوغاتی‌های محبوب این شهر محسوب می‌شوند. یکی از صنایع دستی مشهور گرگان، گلیم‌بافی است. همچنین، نمدمالی، قلاب‌دوزی و ترمه‌دوزی نیز جزو صنایع دستی دیگری هستند که می‌توانند به عنوان سوغاتی از گرگان به یادگار برده شوند.

·     سوغات ساری، مازندران

مازندران همواره از پرتردد ترین استان‌های گردشگری ایران بوده است. معمولا وقتی به شمال سفر می‌کنید انتظار می‌رود که خوراکی‌هایی مانند زیتون و ترشیجان و کلوچه با خود به‌عنوان سوغاتی بیاورید. اما جالب است که بدانید در ساری رب انار و عسل کوهی نیز از سوغاتی های پرطرفدار هستند.

·     سوغات رشت، گیلان

گیلان یکی زیباترین استان‌های شمال ایران است که بسیاری از افراد سوغات ان را به کلوچه فومن یا چای گیلانی می‌شناسند. همچین در این استان چادر شب‌های بسیار زیبایی از جنس نخ ابریشم یا پشمی بافته می‌شوند. رب انار و زیتون نیز از سوغاتی هایی است که می‌توانید از رشت همراه خود ببرید.

کلوچه فومن

·     سوغات اردبیل

امکان ندارد که کسی به اردبیل سفر کند و از عسل‌های فوق‌العاده باکیفیت و خوشمزه سبلان خریداری نکند. این عسل‌ها طعم‌های مختلفی مانند گشنیز، آویشن، چهل گیاه و گون دارند. از دیگر خوراکی‌های سوغاتی اردبیل، قطاب خلخال است. سازهای دست ساز تنبک، سه‌تار، سنتور، کمانچه و ساز آذری نیز از به‌یادماندنی‌ترین سوغاتی های اردبیل هستند.

·     سوغات ارومیه، اذربایجان غربی

شهر ارومیه در غربی‌ترین نقطه ایران، در سوغاتی با نقل‌های خوش طعمش معروف است. نقل‌ها در طعم‌های مختلف زعفرانی، نقل بیدمشک، نقل گل محمدی تهیه می‌شوند که نقل ساده بیدمشکی یا ابریشمی معروف‌ترین ان‌ها است. سوجوق یکی از شیرینی‌های معروف نوروز و زمستان ارومیه است که از شیره انگور، نشاسته، هل، گلاب و گردو تولید می‌شود.

·     سوغات اراک، مرکزی

فرش ساروق که یکی از شهرهای نزدیک اراک است یکی از سوغاتی های این شهر با شهرت جهانی است. گیوه و گردو نیز از سوغاتی های اراک در استان مرکزی است.

·     سوغات زنجان

شیرینیانگشتی و نان برنجی از خوشمزه‌ترین سوغاتی های شهرهای ایران محسوب می‌شوند. چاقوی زنجان نیز بسیار معروف است و از پرطرفدارترین سوغاتی های این شهر است. ملیله کاری و مسگری در زنجان نیز از مهم‌ترین صنایع سوغاتی این هشر هستند.

·     سوغات سمنان

بیش‌تر سوغاتی های استان سمنان خوراکی هستند؛ مانند پسته دامغان و انگور شاهرود. محصولات لبنی مانند کشک و دوغ سمنان نیز سوغاتی های معروفی هستند.

پسته دامغان

·     سوغات قزوین

انواع شیرینی‌های خوشمزه مانند شیرینی نخودی، پا درازی، قطاب، بادامی و برنجی از سوغاتی های قزوین هستند. سرمه و گلابتون دوزی نیز از سنایع دستی مناسب برای سوغاتی قزوین می‌باشند.

·     سوغات همدان

باسلوق و برساق و ابنبات قیچی و از همه مهم‌‍تر چای بغدادی در دسته سوغاتی های خوردنی همدان قرار می‌گیرند. در صنایع دستی نیز می‌توانید ظرف‌های سفالی یا طلا و نقره کوب  را به‌عنوان سوغاتی همراه خود ببرید.

·     سوغات کرمانشاه

کرمانشاه را همه عاشقان سوغاتی به کاک و نان خرمایی و برنجی ان می‌شناسند اما جالب است که بدانید این شهر در صنایع دستی مانند چپغ و گیوه بافی و همچنین در ساخت الات موسیقی نیز بسیار معروف است.

·     سوغات شهرکرد، چهارمحال و بختیاری

شهرکرد در جنوب غربی ایران منبع پولکی و گزبلداجی خوشمزه برای خرید سوغاتی است. گبه مشهورترین صنایع دستی این استان است.

·    سوغات ایلام

اگر قصد سفر به شهر و استان ایلام را دارید به هیچ عنوان خرید سقز محلی و کله کنجی را از خوراکی‌های ان جا را فراموش نکنید. بهترین سوغاتی‌های که می‌توانید همراه خود از این استان بیاورید حصیر و جاجیم و گلیم برجسته و گیوه هستند.

·     سوغات خرم آباد، لرستان

سوغاتی های خوردنی خرم اباد مانند دیگر شهرهای غرب ایران شامل کاک و انواع شیرینی‌ها و حلوا ارده می‌باشد. دربخش صنایع دستی سوغاتی خرم اباد نیز گیوه، گلیم، صنایع خراطی و ماشته بافی پشمی دارای محبوبیت بسیار هستند.

·    سوغات یاسوج، کهگیلویه و بویر احمد

یاسوج یکی از ظهرهای سردسیر محسوب می‌گردد و عسل بسیار باکیفیتی دارد که به‌عنوان یکی از بهترین سوغاتی های این شهر شناخته می‌شود. گبه و گلیم پشمی نیز از بهترین مواردی است که می‌توانید برای شوغاتی خریداری کنید.

·     اهواز، خوزستان

شهر اهواز را همه مسافران به گرما وصمیمت مردمانش یاد می‌کنند، در این شهر انواع خرما و قهوه برای سوغاتی به فروش می‌رسد. بوریا و عبا نیز از محصولاتی هستند ک همی‌توانید برای یادگاری تقدیم عزیزانتان نمایید.

خرما

·     سوغات زاهدان، سیستان و بلوچستان

انبه و شیرینی خرمایی به‌نام لندو مهم‌ترین خوراکی‌هایی است که حتما باید به‌عنوان سوغاتی به خانواده تان هدیه کنید. ادویه‌های زاهدان نیز بسیار باکیفیت هستند.  لباس و پارچه‌های اینه و سوزن دوزی نیز می‌توانند برای سوغاتی خانم‌ها انتخاب شوند.

·     سوغات بیرجند، خراسان جنوبی

بیرجند در خراسان جنوبی بهترین شهر برای خرید سوغاتی‌های خوردنی و کوچک است، عناب و سنجد و الو بخارا و کشک بیرجندی از پرفروش‌ترین سوغاتی‌ های این شهر هستند.

·     سوغات بوشهر

استان بوشهر نیز مانند دیگر استان‌های جنوبی کشور برای سوغاتی‌هایی مانند خرما و شیره معروف است. خارک معروف‌ترین سوغاتی این شهر است.

·     سوغات بندرعباس، هرمزگان

خرما و ترشی دو سوغات معروف بندرعباس در دو طعم متضاد هستند؛ پارچه‌های سوزن دوزی و بادله دوزی نیز از سوغاتی‌های مناسب برای خانم‌ها است.

·     سوغاتی شهرهای مختلف ایران

در میان ایرانیان بسیار مرسوم است که در هر سفری برای نزدیکان خود سوغاتی همراه می‌اورند؛ سوغاتی‌ های شهرهای ایران معمولا فرش و شیرینی ومنسوجات و ظروف تزئینی ساخته دست هنرمندان است. بهتر است هر سوغاتی را از شهر خاص ان خریداری کنید؛ زیرا که بعید است در هیچ شهر دیگری بتوانید گزی باکیفیت و طعم گز اصفهان پیدا کنید یا بتوانید ترمه‌ای به زیبایی ترمه یزد خریداری نمایید.

سوالات متداول

بهترین سوغات اصفهان چیست؟
اصفهان تقریبا مرکز تمام خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی مربوط به ظروف می‌باشد. معروف‌ترین سوغاتی این شهر گز است و گلاب کاشان نیز سوغاتی بسیار محبوبی است. خاتم‌کاری، قلمزنی، میناکاری، مس‌گری، فیروزه‌کاری، پارچه‌های قلمکاری‌شده، قالی اصفهان، تابلوهای خوشنویسی هنرهایی هستند که در اصفهان به‌عنوان سوغاتی اجرا می‌شوند.
در شهر شیراز چه سوغاتی می‌توان خرید؟
شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای مسافرپذیر ایران می‌باششد که دارای اماکن تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است. فالوده و مسقطی و باسلوق و عرق بهارنارنج شیراز بسیار معروف هستند. در بازارهای شیراط می‌توانید ظروف خاتم کای و مینا کاری که از صنایع معروف ان جا هستند خریداری کنید. معرق کاری نیز یکی از سوغاتی های بسیار ارزشمند شیراز است.
پولکی سوغات چه شهرهایی است؟
شهرهای مشهد، اصفهان و شهر کرد، به عنوان بهترین شهرها برای خرید پولکی شناخته می‌شوند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها